czwartek, 31 maja 2012

Malaysia Airlines odebrały pierwszego Airbusa A380


Linie lotnicze Malaysia Airlines (MAS) odebrały pierwszy egzemplarz samolotu A380 i zostały tym samym ósmym operatorem największego i najbardziej ekologicznego samolotu świata. Samolot został przekazany w Tuluzie przez dyrektora operacyjnego Airbusa Fabrice’a Brégiera dyrektorowi generalnemu MAS Group Ahmadowi Jauhariemu Yahyi. Linie Malaysia Airlines zamówiły sześć samolotów A380. Samoloty te, zasilane silnikami Rolls-Royce Trent 900, będą miały układ trzyklasowy i przewozić będą 494 pasażerów. W klasie pierwszej i biznes samolot zostanie wyposażony w całkowicie rozkładane łóżka, zaś klasa ekonomiczna uzyska nowe, szersze fotele. Fotele we wszystkich klasach zostaną wyposażone w najnowsze, indywidualne systemy rozrywkowe, porty USB oraz telefony satelitarne. (Infoair)

S7 Airlines powiększa flotę


Rosyjskie linie lotnicze S7 Airlines, w skład których wchodzą Sibir (S7) i Globus (GH), powiększyły flotę o nowy samolot Boeing 737-800 wyleasingowany od International Finance Leasing Co (ILFC). Jest to już siódmy Boeing 737-800 we flocie przewoźnika. W czerwcu br., S7 Airlines oraz Globus spodziewają się dostawy kolejnych dwóch samolotów. Flota S7 Airlines składa się z 48 samolotów, w tym: 20 A319, 14 A320, jednego A310, dwóch Boeingów 767-300, czterech B737-400 oraz siedmiu B737-800. (PRTL.pl)

Monarch zajmie się obsługa Dreamlinerów LOT-u


Polskie Linie Lotnicze LOT podpisały list intencyjny z firmą Monarch z Wielkiej Brytanii, który jest deklaracją rozpoczęcia szczegółowych negocjacji w sprawie umowy dotyczącej obsługi samolotów Boeing 787 Dreamliner. Niezależna spółka Monarch Aircraft Engineering, została wybrana na głównego dostawcę usług konserwacyjnych kadłubów samolotowych ośmiu Boeingów 787, z których pierwszy ma zostać dostarczony do LOT-u już w listopadzie br. Zgodnie z warunkami umowy zespół bardzo doświadczonych inżynierów Monarch Aircraft Engineering utworzy bazę usług konserwacyjnych w Warszawie i będzie wspierał serwisowo operacje LOT-u. (myPiloci)

Pierwsi pasażerowie polecą Bombardierami


Pierwsi pasażerowie w fotelach Bombardiera zasiądą już w czwartek (31 maja br.). Nowoczesnym turbośmigłowcem Eurolot zabierze podróżnych z Gdańska do Wrocławia i lotem powrotnym z Wrocławia do stolicy Pomorza. Od czerwca maszyny latać będą między innymi rejsami dostosowanymi przez przewoźnika do harmonogramu rozgrywek podczas Euro 2012. Na trasach między miastami-gospodarzami Euro 2012, podróżni będą mieli okazję polecieć nowym Bombardierem Q400 – zapowiedział Mariusz Dąbrowski, Prezes Eurolot SA. Zaletą Bombardiera jest też oszczędność w eksploatacji. Q400 zużywają o ok. 30 do 40 proc. mniej paliwa niż latające na tych samych trasach odrzutowce. Nowy nabytek Eurolotu cechują przy tym znakomite osiągi – samolot ma dużą prędkość wznoszenia, a wysoka prędkość przelotowa (ok. 670 km/h) sprawia, że na trasach regionalnych dorównuje odrzutowcom. Model jest też wyjątkowo cichy – natężenie hałasu emitowane przez Q400 NextGen jest o ok. 15 decybeli niższe niż wymagają tego rygorystyczne przepisy ICAO. Silniki Bombardiera generują łącznie ponad 10000 koni mechanicznych mocy. Maszyna ma 32 metry długości, a zapas paliwa, jaki ze sobą zabiera może liczyć nawet 6500 litrów. Bombardier jest szybszy od konkurencji w swojej klasie, natomiast w porównaniu do odrzutowca - nawet o 40 proc. bardziej oszczędny i ekologiczny. To najnowszy pasażerski wariant samolotu oferowany przez kanadyjską firmę. (dlapilota)


środa, 30 maja 2012

Airbusy polecą do Azji


Air Asia, największy azjatycki tani przewoźnik, rozważa zakup za 4 mld dol. kolejnych 50 Airbusów A320. Największe azjatyckie tanie linie gotowe są do zwiększenia swojej floty ekonomicznych Airbusów A320 mogących zabrać na pokład 150 pasażerów. Za 4 mld dol. Air Asia rozważa kupno kolejnych 50 samolotów od europejskiego producenta. Do tej pory przewoźnik ten złożył zamówienia na 375 Airbusów z rodziny A320. W czerwcu 2011 r. linie Air Asia zamówiły 200 odnowionych modeli A320 wartych 18 mld dol., co jest jednym z największych zamówień w historii lotnictwa cywilnego. Kilka miesięcy później, indonezyjski konkurent Lion Air przebił ofertę malezyjskiego przewoźnika zamawiając 201 Boeingów w wersji 737. Pierwsze sztuki A320 zostaną dostarczone do Air Asia dopiero w 2015 r., ale Tony Fernandes już zapowiada rozmowy z Airbusem w sprawie kolejnych zamówień. Airbus wyznaczył sobie cel sprzedaży w tym roku 300 sztuk modelu A320 przyznając tym samym, że Boeing prawdopodobnie wygra po raz pierwszy od 6 lat wyścig na zamówienia, do czego przyczyniła się popularność jego niedawno odnowionych modeli. (ekonomia24)


LOT przywrócił połączenie z Pekinem


Polskie Linie Lotnicze LOT zainaugurowały we wtorek rejsy z Warszawy do Pekinu. Przewoźnik powrócił na trasę po czerech latach. Na pokładzie Boeinga 767 w podróż do Chin udali się tego dnia m.in. pierwsza dama Anna Komorowska, członkowie rządu, władze spółki, przedsiębiorcy. Wyloty z Warszawy do Pekinu będą odbywały się we wtorki, czwartki i niedziele o godz. 16.10. Wyloty z Pekinu będą miały miejsce w poniedziałki, środy i piątki. Samoloty będą lądowały w Warszawie o 12.40. Ceny biletu zaczynają się od 1,8 tys. zł. LOT latał do Pekinu w 1987 r., potem w latach 1989-98. (forsal.pl)

UTAir zakupiła 10 śmigłowców AW139


Firma UTAir, największy rosyjski operator śmigłowców, poinformowała o zakupie dziesięciu helikopterów AW139, które będą przeznaczone do transportu pasażerskiego, korporacyjnego i VIP na terenie Rosji. Pierwszy statek powietrzny ma zostać przekazany odbiorcy latem tego roku, a ostatnia z dostaw ma zostać zrealizowana rok później. Maszyny zostaną rozlokowane w bazach w Moskwie, Sankt Petersburgu, Soczi oraz na Syberii. Dodatkowo, UTAir ma stać się autoryzowanym centrum serwisowym AW139, co spowodowało, iż rozpoczął już wstępne szkolenie personelu, które objęło ok. 40 mechaników. AW139, dzięki swoim wielu zaletom, został wybrany przez rosyjski przemysł, jako wzorzec śmigłowca średniej kategorii, który spełnia szeroki zakres trudnych wymogów cywilnych. Jak informuje producent, dzięki niezrównanym funkcjom i możliwościom, AW139 doskonale nadaje się nie tylko do transportu VIP i przewozów korporacyjnych, ale także spełnia szeroki zakres wymagań w miejscowego rynku. Do chwili obecnej, maszyny tego typu zamówiło prawie 170 klientów z ponad 50 krajów, w których wykonują szereg różnorodnych misji, w tym takich jak, m.in. transport morski i medyczny, misje ratunkowe, przeciwpożarowe i patrolowe. AW139 będzie montowany przez firmę HeliVert fabryce zlokalizowanej w Tomilino, niedaleko Moskwy. (aero-news)

wtorek, 29 maja 2012

Solar Impulse wyruszył w dalszą podróż


Solar Impulse, samolot poruszany energią słoneczną, leci ze Szwajcarii do Maroka. Jest to pierwsza międzykontynentalna wyprawa lotnicza tej maszyny – poinformowały media. Solar Impulse, to motoszybowiec o rozpiętości 63,4 m poruszany czterema silnikami elektrycznymi, zasilanymi z lekkich baterii litowo-jonowych, ładowanych z ogniw słonecznych, których 12 tys. paneli umieszczono na górnej powierzchni płatów i w centropłacie. Skonstruowany przez szwajcarskiego uczonego Bertranda Piccarda ma być pierwszym z serii wysokościowych samolotów ekologicznych, korzystających z energii słonecznej, które, według Picarda, zrewolucjonizują w przyszłości transport lotniczy oraz lotnictwo sportowe. W 2011 roku Solar Impulse dokonał 26 godzinnego lotu. W ub. piątek wystartował z lotniska wojskowego w Payerne w Szwajcarii w pierwszy międzykontynentalny lot do Maroka na zaproszenie Moroccan Agency for Solar Energy (MASEN) budującej największą na świecie elektrownię termiczną z zasilaniem słonecznym o mocy 160MW w regionie Ouarzazate – poinformował New Scientist. Pierwszy 17-godzinny etap lotu z Payerne na lotnisko Mardrid-Barajas pod Madrytem, słoneczny samolot przebył bez przeszkód, lądując w nocy 26 maja i obecnie oczekuje na możliwość 800 km lotu nad Morzem Śródziemnym do Maroka. Pokonanie tej trasy zabierze mu 20 godzin i jak powiedział BBC pilot Andre Borschberg, wszystko zależy od meteorologów, których prognozy na pierwszy etap lotu były na tyle doskonałe iż maszyna wzniosła się na 8500 m, osiągając szybkość 90 km/h. Zespół Bertranda Piccarda ujawnił iż w połowie 2014 roku Solar Impulse rozpocznie największy eksperyment – lot okrężny dookoła świata. Trasa lotu jest obecnie opracowywana. Za sterami maszyny zasiądzie prawdopodobnie Andre Borschberg. (PAP)

poniedziałek, 28 maja 2012

Pierwszy lot samolotu GA10


Producent samolotów GippsAero należący do Mahindra Group poinformował, że kilka dni temu swój pierwszy lot wykonał 10-osobowy, napędzany pojedynczym turbośmigłowym silnikiem samolot GA10. Prototyp wystartował z regionalnego portu lotniczego Latrobe we wschodniej części australijskiej prowincji Victoria i w powietrzu spędził 20 minut. Przeprowadzone testy udowodniły również, iż konstrukcja GA10 ma duży potencjał do osiągnięcia celów rozwojowych i szybkiego przebrnięcia przez program certyfikacji, który będzie teraz kontynuowany w kierunku ostatecznego zatwierdzenia konstrukcji przez CASA (Australijski Urząd Bezpieczeństwa Lotniczego) w 2013 r. Napędzany jednostką Rolls-Royce 250 statek powietrzny, którego konstrukcja opiera się na rozwiązaniach zastosowanych w modelu GA8 Airvan, wykonał nad lotniskiem kilka kręgów oraz niski przelot. (FlightGlobal)

Kapitan Wrona odebrał tytuł Honorowego Obywatela Leszna


Kapitan Tadeusz Wrona, pilot Boeinga 767, który w listopadzie ubiegłego roku awaryjnie lądował na warszawskim lotnisku, odebrał w sobotę w Lesznie tytuł honorowego obywatela miasta. Godność nadali mu radni miejscy już kilka dni po lądowaniu. Tytuł nadano pilotowi „w uznaniu dla niezwykłych umiejętności lotniczych, odpowiedzialności i troski o dobro powierzonych jego opiece pasażerów”.  Tadeusz Wrona odbierając wyróżnienie stwierdził, że nadano mu je „na wyrost”, ale postara się na nie zasłużyć. Wraz z tytułem Wrona odebrał też symboliczny klucz do bram miasta. Boeing 767 Polskich Linii Lotniczych LOT wylądował awaryjnie na warszawskim lotnisku 1 listopada. Maszyna nie mogła wysunąć podwozia i lądowała "na brzuchu". Na pokładzie było 220 pasażerów i 11 członków załogi; nikt nie został ranny. Już kilka dni później leszczyńscy radni zdecydowali o przyznaniu kapitanowi samolotu tytułu Honorowego Obywatela Leszna. Związki Tadeusza Wrony z Lesznem zostały podkreślone już w dniu, gdy awaryjnie wylądować na warszawskim lotnisku. Jak podkreślali eksperci, takie lądowanie udało się pilotowi m.in. dzięki jego doświadczeniu w szybownictwie. Kapitan Tadeusz Wrona jest członkiem Aeroklubu Leszczyńskiego od 2005 r., wielokrotnie reprezentował miasto w różnego rodzaju szybowcowych wydarzeniach sportowych. Tadeusz Wrona jest 12. Honorowym Obywatelem Leszna, a drugim pilotem obok Janusza Centki. Wśród wyróżnionych tym tytułem są także prezydent Lech Kaczyński (pośmiertnie) czy australijski żużlowiec Leigh Adams. (PAP)

piątek, 25 maja 2012

W Polsce powstanie profesjonalny tunel aerodynamiczny


Jeszcze w tym roku w Lesznie ma powstać pierwszy w Polsce profesjonalny tunel aerodynamiczny do szkolenia skoczków spadochronowych. Umożliwi on prowadzenie szkoleń przez cały rok i niezależnie od pogody. Koszt inwestycji to ok. 8 mln zł. Obiekt wybuduje firma Dizgut z Opola. Jak powiedział PAP prezydent Leszna Tomasz Malepszy, tunel powstanie na leszczyńskim lotnisku. Firma wydzierżawiła tam 3 tys. m kw. od Aeroklubu Polskiego. "Z danych jakie przekazał nam inwestor wynika, że budowa obiektu potrwa nie dłużej niż trzy miesiące. Jeśli do połowy czerwca otrzymamy stosowną, zgodną z prawem dokumentację, inwestycja będzie mogła ruszyć w sierpniu" - powiedział prezydent. Inwestor na lokalizację tunelu wybrał Leszno biorąc pod uwagę m.in. lotnicze tradycje miasta. Malepszy podkreślił, że miasto od początku było otwarte na nową inwestycję, traktując ją również jako atut promocyjny Leszna. Wewnątrz tunelu będzie można ćwiczyć skoki spadochronowe w strudze powietrza o prędkości do 300 km/h. "To pierwsze tego typu urządzenie w kraju, z pełną recyrkulacją powietrza i o średnicy 4,5 m. Ogromne wentylatory o mocy blisko 2 MW, generują przepływ strugi powietrza, umożliwiającą unoszenie się człowieka wewnątrz tunelu. Przedsięwzięcie oparte jest o nasz, autorski koncept i polskich producentów" - powiedział w piątek PAP przedstawiciel inwestora Przemysław Wolański. (PAP)

czwartek, 24 maja 2012

Od Autora...Co robi nad polską helikopter Huges 369D


Co robi nad polską helikopter Huges 369D o numerach rej. SE-JMR w kolorze srebrno-niebieskim z podwieszonymi kamerami. Helikopter ten bazował na kilku lotniskach aeroklubowych w kraju i nadal wykonuje loty najczęściej na niskich wysokościach. W ubiegłym roku na lotnisku w Gliwicach przez kilka dni gościł inny helikopter Huges 500S o numerach rej. SE-JMO również z podwieszonymi kamerami na płozach. Proszę o wszelkie informacje w tym zakresie.

Turkish Airlines to jeden z potencjalnych inwestorów w LOT


Minister Skarbu Państwa Mikołaj Budzanowski powiedział w środę, że Turkish Airlines jest jednym z potencjalnych inwestorów, z którymi prowadzone są rozmowy w sprawie ewentualnej sprzedaży Polskich Linii Lotniczych LOT. "Turkish Airlines to jedna z firm potencjalnych inwestorów w PLL LOT. Nie będę uprzedzał faktów" - powiedział dziennikarzom Budzanowski. Dodał, że nie tylko z tureckim przewoźnikiem prowadzone są rozmowy z sprawie polskiej spółki. W ubiegłym tygodniu wiceminister skarbu Rafał Baniak poinformował, że zarząd PLL LOT spotkał się w Turcji z władzami tureckiej linii. Jak powiedział Baniak, Turcy analizują odpowiednie dokumenty odnośnie ewentualnej transakcji zakupu polskiego przewoźnika. Muszą sami jeszcze zdecydować, czy chcą tej transakcji. (PAP)

 

Pratt & Whitney Canada notują wzrost sprzedaży


Mimo niedawnego kryzysu Kanadyjczycy z Pratt & Whitney Canada od 2003 notują wzrost sprzedaży i dostaw. Producent wytwarza na potrzeby tego rynku silniki rodziny PW100/150 o mocy 2516-5071 KM, które napędzają francusko-włoskie ATR 42 i 72, kanadyjskie Bombardiery Q400 i chińskie Xian MA60. Tym pierwszym kilkanaście dni temu przesłano 2000. silnik PW100. Granica 1000 egz. mocniejszych PW150 dla Bombardierów powinna zostać przekroczona w przyszłym roku. Według specjalistów Pratt & Whitney Canada będzie budowanych średnio – przez następne 20 lat – regionalnych samolotów pasażerskich z napędem turbośmigłowym na świecie. Według kanadyjskiego producenta, cały prognozowany okres powinien charakteryzować się stałym wzrostem liczby dostarczanych samolotów regionalnych z napędem turbośmigłowym. (Altair)

środa, 23 maja 2012

Potrzebne ostrzeżenia o piorunach dla pilotów


Piloci powinni mieć dostęp do informacji o zagrożeniu związanym z piorunami, a nie tylko o strefach opadów deszczu - uważa US National Transportation Safety Board. Samoloty pasażerskie mogą zostać poważnie uszkodzone przez pioruny, uderzające z pozornie pogodnego nieba. Na przykład 14 sierpnia 2011 r. boeing 757 US Airways lecący z Filadelfii na Karaiby został trafiony piorunem na wysokości ponad 5000 metrów i w kabinie pilotów pojawił się dym. Trzeba było lądować awaryjnie w Baltimore. Niedawno samolot nowo wybranego prezydenta Francji Francoisa Hollande'a został trafiony piorunem podczas lotu do Berlina i musiał zawracać. Tymczasem piloci nie są informowani na bieżąco o tego rodzaju niebezpieczeństwach - dostają tylko ostrzeżenia dotyczące wykrywanych przez radary pogodowe opadów deszczu. Zajmujący się bezpieczeństwem lotów US National Transportation Safety Board chce to zmienić. Chodzi o włączenie ostrzeżeń o piorunach do komunikatów i wyposażenie kontrolerów lotu w technologię pozwalającą wykrywać wyładowania atmosferyczne - na przykład za pomocą sieci telefonii komórkowej. Wystarczy, że odpowiednia liczba telefonów znajdzie się na określonym obszarze, aby można było wykorzystać ich zdolność do wykrywania częstotliwości radiowych emitowanych przez błyskawice. (PAP)

wtorek, 22 maja 2012

Europejskie linie lotnicze ze stratą


Prognozy IATA dla europejskich linii lotniczych w tym roku są przygnębiające. Na tym tle wyróżnia się PLL LOT, który poprawia wyniki finansowe i przewozi więcej pasażerów. Dla europejskich przewoźników zakładamy w tym roku stratę w wysokości 600 mln dolarów. Na początku czerwca przedstawimy nową prognozę dla linii lotniczych. Niestety ostatnie dwa tygodnie znacznie pogorszyły perspektywy tego rynku. Trochę oddechu dają spadające ceny paliw, ale i tak średnia tegoroczna jest znacznie powyżej 115 dol. za baryłkę Brenta, według której IATA robiła swoje wyliczenia - powiedział szef Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Powietrznych (IATA) Tony Tyler, który uczestniczył w konferencji IATA w Warszawie. Według ostatniej prognozy IATA z marca linie lotnicze na całym świecie mają osiągnąć zysk w wysokości 3 mld dolarów. W grudniu prognoza mówiła o 3,5 mld dolarów. W ocenie Tylera, PLL LOT na tle europejskich przewoźników może mówić o postępach. - Lotnictwo jest obecnie w trudnych czasach, wysokie ceny paliwa, kryzys w Europie, wielu przewoźników tego nie wytrzymuje i upada. Od dwóch lat LOT robi postępy, także finansowe, a w ostatnich miesiącach widzę poprawiające się wyniki przewozowe. Transport lotniczy przyczynia się do rozwoju gospodarki, wzrostu zatrudnienia i lotnictwo w tych najtrudniejszych czasach naprawdę mogłoby pomóc gospodarce. Tymczasem cały czas obserwujemy nowe podatki, ograniczenia w inwestycjach. Od tego roku międzynarodowi przewoźnicy korzystający z unijnych lotnisk zostali włączeni do unijnego systemu handlu emisjami CO2 (ETS). Płaceniu za unijne pozwolenia sprzeciwiają się m.in. USA, Chiny, Rosja, Brazylia i Indie. Według szacunków IATA roczne koszty ETS dla branży lotniczej wyniosą w bieżącym roku 900 mln euro, a w 2020 r. 2,8 mld euro. IATA zrzesza 240 linii lotniczych z całego świata, w tym PLL LOT. (rp.pl)

Transaero rozwija swoją flotę


Przewoźnik lotniczy Transaero cały czas rozwija swoją flotę, tylko w maju br. wprowadził do eksploatacji Boeinga 777-300, Boeinga 747-400 i dwa Boeingi 737-700 NG. Przewoźnik który w 2010 r. uruchomił połączenia z Moskwy do Miami i Nowego Jorku, obecnie uruchomił regularne połączenie do Los Angeles. Połączenie jest obsługiwane dwa razy w tygodniu samolotem Boeing 777, zabierający na pokład w konfiguracji czteroklasowej do 306 pasażerów. To konsekwentne wzmacnianie transatlantyckiej siatki połączeń tego przewoźnika. Obecnie flota Transaero składa się z 81 samolotów: 20 samolotów Boeing 747, 13 samolotów Boeing 777, 14 samolotów Boeing 767, 31 Boeing 737 i 3 Tupolev 214. (PRTL)

poniedziałek, 21 maja 2012

Plan ratunkowy Air France


Air France zaostrza plan oszczędnościowy w związku z fatalnymi rezultatami finansowymi. Nadsekwańskie media ujawniają, że z powodu kryzysu francuskie linie lotnicze mają zwolnić aż pięć tysięcy pracowników, co może się odbić na warunkach, w jakich podróżować będą pasażerowie - głównie w klasie ekonomicznej. Straty finansowe francuskiego przewoźnika sięgnęły w ubiegłym roku aż 800 milionów euro i - według wielu ekspertów - przed bankructwem ratuje go już tylko ścisła współpraca z dochodowymi holenderskimi liniami KLM. Zadłużenie grupy Air France-KLM przekracza jednak 6 miliardów euro. W związku z drastycznym planem oszczędnościowym zmniejszona zostanie m.in. liczba personelu pokładowego francuskich linii. Pracownicy mają być m.in. zachęcani do dobrowolnego odchodzenia z firmy z odprawami. Według przecieków do mediów, dyrekcja Air France" chce dokonać największych oszczędności w klasie ekonomicznej - będzie prawdopodobnie mniej np. posiłków i napojów serwowanych pasażerom. Nowe kampanie reklamowe podkreślać mają dużą różnicę pomiędzy ta klasa i klasa biznesowa oraz pierwsza klasa, która ma rywalizować komfortem z ofertami znanych linii azjatyckich. Loty na najbardziej deficytowych trasach przejąć mają tanie linie Transavia, które są filia Air France. Plan ratunkowy Air France składa się z dwóch etapów. Już kilka miesięcy temu zapowiedziano działania na rzecz lepszej organizacji pracy i ograniczenie inwestycji. Koszty funkcjonowania przedsiębiorstwa zmniejszone mają zostać o 20 procent, by mogło ono znowu zacząć skutecznie rywalizować z najważniejszymi konkurentami. Według mediów, już wtedy dyrekcja wiedziała, że trzeba będzie ogłosić również drastyczny plan redukcji personelu. (RMF24)

Zakończyły się Ogólnopolskie Zawody w Akrobacji Samolotowej


Radosław Rumszewicz z Aeroklubu śląskiego wygrał Ogólnopolskie Zawody w Akrobacji Samolotowej, które zakończyły się w sobotę na lotnisku Rudniki koło Częstochowy. Tylko trzy punkty stracił do zwycięzcy jego klubowy kolega Artur Kielak, który zajął drugie miejsce. Trzecią lokatę wywalczył Krzysztof Kossiński z Aeroklubu Ziemi Lubuskiej.  Wszyscy uczestnicy zawodów zakwalifikowali się do mistrzostw Polski. To początek sezonu, pierwsze zawody rozgrywane w tym roku. Są zaliczane do Pucharu Polski. I choć piloci nie mieli wcześniej możliwości treningu, widać, że już są na dobrym poziomie – mówi Stanisław Szczepanowski, trener narodowej kadry w akrobacji samolotowej.  – Ostatni zawodnik zdobył 70 proc. punktacji, a kwalifikacja do mistrzostw Polski wymagała 65 proc. To rokuje nadzieję, że do lipca, kiedy będą rozgrywane mistrzostwa świata, poziom zawodników jeszcze wzrośnie. Piloci także są zadowoleni ze swoich startów w zawodach. Choć pogoda przez pierwsze dwa dni ich nie rozpieszczała. Później ustabilizowała się i pozwoliła na czterech konkurencji: programu znanego, dowolnego oraz dwóch programów nieznanych. Walka o zwycięstwo rozgrywała się między dwoma pilotami z Aeroklubu Śląskiego: Radosławem Rumszewiczem i Arturem Kielakiem. Radosław Rumszewicz wygrał program znany i dowolny, a Artur Kielak dwie piątkowe konkurencje – program nieznany. Lotnisko Rudniki spodobało się pilotom uczestniczącym w zawodach. Członkowie Śląskiej Grupy Akrobacyjnej zapowiedzieli, że przed zbliżającymi się mistrzostwami świata na Węgrzech będą trenować właśnie w Rudnikach koło Częstochowy. Trener kadry narodowej w akrobacji samolotowej cieszy się, że ta dyscyplina rozwija się w Polsce. Przypomina, że jeszcze cztery lata temu w Polsce był tylko jeden samolot do zawodniczego kręcenia akrobacji. Piloci na lotnisku Rudniki latali na trzech maszynach EXTRA – prywatnych samolotach. – To drogi sprzęt. Taki nowoczesny samolot do akrobacji kosztuje 1,5 mln zł. Kosztowna jest też eksploatacja, która jest pięć razy droższa niż w Cessnach – mówi Stanisław Szczepanowski. – Nasi piloci, żeby liczyć się na arenie międzynarodowej, powinni wylatać 40-50 godzin rocznie. Francuzi, którzy są w czołówce światowej, wylatują rocznie około 100 godzin. Ale ich sponsorem jest armia. Naszej kadrze narodowej też przydałby się taki strategiczny sponsor – uważa trener kadry narodowej. (Aeroklub Częstochowski)

piątek, 18 maja 2012

LOT szuka nazwy dla swojego samolotu


Polskie Linie Lotnicze LOT kontynuują działania promujące flotę polskiego przewoźnika. Na swoim profilu na Facebooku linie zachęcają użytkowników do oddania swojego imienia i twarzy jednemu z najnowszych samolotów polskiego przewoźnika – Embraera 195. W ramach nagrody zdjęcie użytkownika, będzie umieszczone na jednym z czterech, najnowszych samolotów we flocie LOT-u - Embraerów 195, które wykonują rejsy polskiego przewoźnika po całej Europie. Zwycięzca będzie mógł także w ramach nagrody wybrać przelot na dowolnej z europejskich tras obsługiwanych przez PLL LOT S.A. Naszym celem jest angażowanie fanów, nie tylko do współtworzenia fanpage'a, ale także tego co niewirtualne, jak zewnętrzne malowanie samolotu. Stawiamy na kreatywność naszych fanów pokazując, że wizerunek polskiego przewoźnika jest tworzony także przez nich – mówi Leszek Chorzewski, rzecznik prasowy PLL LOT S.A. (PAP)

Boeing planuje zwiększyć tempo produkcji Dreamlinera


Zainteresowanie Boeingiem B787 wciąż wzrasta i według niepotwierdzonych danych, koncern jest na dobrej drodze, aby w 2013 r. osiągnąć zakładane tempo produkcji w wysokości 10 odrzutowców tego typu miesięcznie. Jednakże firma bada możliwości jeszcze dodatkowego zwiększenia linii produkcyjnych. Model 787 wszedł do służby w ubiegłym roku, ale jego program jest już ponad trzy lat opóźniony. Niektórzy eksperci lotniczy mają wątpliwości, czy Boeing będzie w stanie produkować 10 samolotów miesięcznie, bowiem obecnie w tym czasie z linii montażowych zjeżdza średnio 3,5 maszyny. Jim Albaugh, prezes Boeing Commercial Airplanes powiedział podczas corocznej konferencji inwestorów, iż wierzy, że firma jest w stanie to osiągnąć. W zeszłym tygodniu, Albaugh przedstawił nawet plany, które zakładają jeszcze większy wzrost. Teraz nie twierdzimy, że będzie to więcej niż 10, ale staramy się zrozumieć, co musimy zrobić, żeby tak się stało. Agencja Reuters poinformowała, iż Boeing otrzymał już ponad 850 zamówień na B787 i podnosząc tempo jego produkcji będzie generował przychody niezbędne do sfinansowania rozwoju model 737 MAX, a także innych programów. Celem Boeinga jest ukończenie każdego miesiąca siedmiu samolotów w zakładach w Everett oraz trzech dodatkowych w fabryce w Karolinie Południowej. (boeing)

W Poznaniu odbył się zlot szkoleniowy pilotów i samolotów Cirrus


W dniach 11-13 maja 2012 w Poznaniu odbył się zlot szkoleniowy pilotów i samolotów Cirrus w ramach prowadzonego przez Cirrus Owners and Pilots Association (COPA) międzynarodowego programu Cirrus Pilot Proficiency Program. W zlocie wzięło udział 35 osób, które przybyły do Poznania 24 samolotami z całej Europy. W trakcie imprezy uczestnicy przechodzili zarówno szkolenia teoretyczne, jak i praktyczne w symulatorze Aero Poznań oraz w powietrzu, operując na lotniskach w Poznaniu, Zielonej Górze i Bydgoszczy. We wspomnianym terminie w poznańskim ośrodku szkolenia lotniczego Aero Poznań i we współpracy z lotniskiem Poznań Ławica odbył się zlot szkoleniowy pilotów i samolotów Cirrus. Był on częścią międzynarodowego programu Cirrus Pilot Proficiency Program (CPPP), prowadzonego przez Cirrus Owners and Pilots Association (COPA). W trakcie szkolenia, 35 pilotów oraz ich partnerki, którzy przybyli do Poznania 24 samolotami Cirrus, przeszło przez cykl szkoleń teoretycznych, dotyczących między innymi analizy bezpieczeństwa samolotów Cirrus, meteorologii oraz zarządzania silnikami Continental. (AeroPoznań)

Zielona Góra Cup imienia Lecha Marchelewskiego


Zgodnie z kalendarzem imprez sportowych FAI/CIVA i Aeroklubu Polskiego na rok 2012, w dniach 19-23 czerwca 2012 na lotnisku Przylep w Zielonej Górze odbędą się zawody w akrobacji samolotowej 1st International Zielona Góra Cup imienia Lecha Marchelewskiego, rozgrywane w ramach Pucharu Polski w klasie Advanced, w obsadzie międzynarodowej. Zawody będą rozgrywane zgodnie z Kodeksem FAI, Regulaminem CIVA, przepisami polskiego lotnictwa cywilnego oraz przepisami lokalnymi. Aerokluby regionalne zgłaszające zawodników do udziału w zawodach muszą mieć wykupione licencje współzawodnictwa sportowego w sporcie akrobacyjnym. Dodatkowo zawodnicy biorący udział w zawodach muszą posiadać ważne licencje sportowe w akrobacji samolotowej. Pilotów do udziału w imprezie należy zgłaszać w terminie do dnia 12 czerwca 2012 roku na adres pocztowy lub mailowy Aeroklubu Ziemi Lubuskiej. Żeby zawodnik mógł wziąć udział w zawodach powinien być zgłoszony do udziału przez Aeroklub Regionalny, posiadać ważną licencję pilota, aktualne badania, ważną licencję sportową, uprawnienie do wykonywania minimum akrobacji wyższej (ADVANCED), dziennik osobisty pilota z aktualnym KWT, KTP z akrobacji, aktualne zezwolenie do obniżenia wysokości wykonywania akrobacji do 300 m, ubezpieczenie pilota oraz OC samolotu. Dyrektorem zawodów będzie Artur Haładyn. Akrobację będą się odbywały na następujących typach samolotów: EXTRA 300 L (SP-ACM), EXTRA 330 LC (SP-AUP), Zlin 50 LS (SP-AUC), maszyna zapasowa Zlin 50 LS (SP-AUD) oraz zgłoszone samoloty prywatne. (Aeroklub Polski)

Pierwszy Q400 NextGen dla eurolot-u wylądował na Okęciu


Wczoraj popołudniu na warszawskim lotnisku Okęcie wylądował pierwszy z ośmiu zakupionych przez Eurolot Bombardierów Q400 NextGen. Samoloty tego typu będą zastępowały wysłużone ATR-y. Samolot po wylądowaniu, przywitany został tradycyjnym salutem z armatek wodnych. Maszyna o nr seryjnym SN4406 nosić będzie polskie znaki rejestracyjne SP-EQA. Osiem nowych Bombardierów ma stopniowo zastępować dotychczas wykorzystywane maszyny starszej generacji: 14 turbośmigłowych samolotów krótkiego zasięgu ATR42-500 i ATR72-200 oraz 3 odrzutowe Embraery 175 (dwa z nich są leasingowane MON jako samoloty rządowe). Proces ten może zostać sfinalizowany po wykorzystaniu opcji umowy, dotyczącej dodatkowych 12 Bombardierów. (Altair),
Foto:aviationnews.eu

czwartek, 17 maja 2012

Lekki śmigłowiec AW169 wykonał pierwszy lot


Firma AgustaWestland poinformowała, iż 11 maja pierwszy lot wykonał lekki śmigłowiec AW169. Zgodnie z założeniami producenta, statek powietrzny ma zostać certyfikowany w 2014 roku. Prototyp AW169 został oblatany przez szefa pilotów doświadczalnych AgustaWestland Giuseppe Lo Coco oraz pilota doświadczalnego Giuseppe Afruni i jak obaj raportowali po zakończeniu testów, zachowywał się zgodnie z oczekiwaniami. Załoga, która obejmowała również dwóch inżynierów, położyła nacisk na testowanie podstawowych systemów pokładowych oraz ogólnej obsługi maszyny. Włoska spółka ogłosiła rozpoczęcie prac nad programem AW169 w lipcu 2010 roku na wystawie we Farnborough, w Anglii i zapowiedziała, że maszyna ta ma wypełnić lukę między modelami AW139, a AW189. Kluczową cechą nowego śmigłowca jest turbinowy silnik Pratt&Whitney Canada PW210, który został wyposażony w Autonomiczny Cyfrowy System Sterowania (FADEC). Płatowiec AW169 zawiera w sobie rozwiązania zastosowane w modelach AW139 i AW189 i został wykonany z materiałów kompozytowych. (dlapilota)

Bombardier zaprezentował Learjeta 70 i 75


Podczas trwających w Genewie targów lotnictwa biznesowego EBACE 2012 (European Business Aviation Convention & Exhibition), firma Bombardier zapowiedziała wprowadzenie dwóch nowych modeli business jetów, Learjeta 70 i 75. Odrzutowce biznesowe będą oparte na kadłubach stosowanych obecnie w Learjetach 40 i 45, ale dodatkowo zostaną wyposażone w nowe silniki Honeywell i winglety, których zadaniem będzie zwiększenie wydajności i efektywności. Na wyposażeniu kokpitu znajdzie się panel Garmin G5000 z panoramicznymi i dotykowymi wyświetlaczami. Wnętrze kabiny obu samolotów będzie oparte na rozwiązaniach zastosowanych w modelu Learjet 85, a jedyną nowością będą przeprojektowane siedzenia i nowy system zarządzania kabiną. Jak akcentował Steve Ridolfi, prezes spółki Bombardier Business Aircraft, firma otrzymała już zamówienia na ponad 50 statków powietrznych tego typu. Pierwsze dostawy Learjetów 70 i 75 spodziewane są w przyszłym roku. (AVweb)

środa, 16 maja 2012

W samolotach Virgin Atlantic można posługiwać się komórkami


Pasażerowie na niektórych lotach brytyjskich linii Virgin Atlantic będą mogli posługiwać się telefonami komórkowymi, choć nie w czasie startu i lądowania. Będzie też można wysłać SMS i sprawdzić pocztę elektroniczną. Pomysł nie wszystkim się podoba. Usługę zainaugurowano we wtorek na trasie z Nowego Jorku do Londynu. Do końca 2012 roku ma być dostępna na 20 samolotach Virgin. Przewoźnik nie będzie sobie dodatkowo liczył za możliwość korzystania z telefonu komórkowego, ale za to operator telefoniczny obciąży użytkownika kosztem międzynarodowego roamingu. Usługa będzie możliwa dzięki łączności satelitarnej. Na pierwszym etapie korzystać z niej będą mogli klienci sieci telefonicznych O2, Vodafone i T-Mobile. Pomysł dopuszczenia do głośnego gadulstwa w zamkniętej przestrzeni, gdzie walczy się o możliwość rozprostowania nóg i oparcia łokcia nie wszystkim się podoba. Stąd według linii usługa będzie dostępna w wyjątkowych sytuacjach i każdorazowo dla nie więcej, niż sześciorga pasażerów. Jako pierwsze możliwość korzystania z telefonów komórkowych podczas lotu wprowadziły linie Emirates z Dubaju w 2008 roku. W ich ślady poszły Oman Air i Royal Jordanian. (PAP Life)

Studio nagraniowe na lotnisku Heathrow


Co gwiazdy sceny muzycznej mogą robić oczekując na lot na lotnisku Heathrow? Nagrać płytę. Linie lotnicze Virgin Atlantic powiązane kapitałowo z wytwórnią Virgin Records otworzyły na terenie brytyjskiego portu lotniczego własne studio nagraniowe. Przewoźnik zlokalizował studio w swoim komfortowym i zarezerwowanym dla członków klubu barze-poczekalni - Clubhouse - miejscu, które oferuje także zabiegi takie jak regulacja brwi, masaż gorącymi kamieniami czy utrzymany w stylu retro salon gier. Virgin Atlantic wyjaśnia, że pomysł wziął się z faktu, że na trasach między Londynem, Nowym Jorkiem i Los Angeles z ich usług korzysta bardzo wielu przedstawicieli branży muzycznej, którzy chętnie wykorzystają czas pozostały do odprawy kreatywnie. Kompaktowe studio oferuje zaawansowaną cyfrową stację roboczą do obsługi dźwięku Pro Tools firmy Avid oraz możliwość natychmiastowego przesłania nagrania do wytwórni czy producenta. Wystarczy sięgnąć do historii muzyki, żeby przekonać się, jak wiele znanych hitów zostało napisanych podczas oczekiwania na pociąg, autobus czy samolot. Na przykład piosenka "Homeward Bound" zespołu Simon and Garfunkel to efekt oczekiwania na pociąg na Widnes Station w Cheshire.  "Branża muzyki i mediów zmieniła się ostatnio drastycznie. Tempo tworzenia i konsumpcji jest obecnie na tym rynku szybsze niż kiedykolwiek. Wszyscy trzymają się deadline'ów, a ostateczne poprawki często dokonywane są w biegu. Pomysł Virgin Atlantic, żeby stworzyć pierwsze studio nagraniowe dostępne na lotnisku, to odpowiedź na potrzeby naszych czasów" - powiedział Ben Nemes z Avid. Port lotniczy Heathrow, położony 24 km na zachód od centrum Londynu, jest największym lotniskiem Europy i trzecim na świecie pod względem ruchu pasażerskiego.(PAP Life)

PLL LOT może być sprywatyzowany jeszcze w tym roku


Zarząd Polskich Linii Lotniczych LOT spotkał się w Turcji z władzami Turkish Airlines - poinformował we wtorek PAP wiceminister skarbu Rafał Baniak. Dodał, że PLL LOT może być sprywatyzowany jeszcze w tym roku. Prezes PLL LOT Marcin Piróg w ubiegły piątek spotkał się w Turcji z władzami Turkish Airlines. Turcy analizują odpowiednie dokumenty odnośnie ewentualnej transakcji zakupu polskiego przewoźnika. Muszą sami jeszcze zdecydować, czy chcą tej transakcji - powiedział Baniak. W ubiegłym tygodniu MSP poinformowało, że w najbliższych dniach ma dojść do spotkania zarządów obu przewoźników. Zagraniczne media informowały wówczas, że szef rady nadzorczej Turkish Airlines Hamdi Topcu powiedział, iż obie strony są bliskie zawarcia porozumienia w sprawie zakupu Polskich Linii Lotniczych LOT. Turcy mają podjąć decyzję w ciągu miesiąca. (PAP)

Eclipse 550 będzie produkowany w Mielcu


Wczoraj przedstawiciele Polskich Zakładów Lotniczych w Mielcu poinformowali o podpisaniu umowy z amerykańską Eclipse Aerospace, o dostarczaniu płatowców bardzo lekkich odrzutowców Eclipse 550. Umowa precyzuje, że polskie zakłady mogą produkować kadłub, usterzenie i skrzydła, które później będą dostarczane do Albuquerque, gdzie nastąpi doposażenie i ostateczny montaż samolotów. Warunkiem jest jednak rozpoczęcie produkcji Eclipse 550, co jest bardzo prawdopodobne, choć jeszcze nie przesądzone. Samolot tego typu powstał jako modernizacja modelu 500, głównie przez unowocześnienie awioniki oraz zainstalowanie m.in. automatycznego sterowania ciągiem. Tak skonfigurowany samolot otrzymał parę tygodni temu certyfikat amerykańskich władz lotniczych. Pierwsze dostawy planowane są na przyszły rok. Wybór mieleckich zakładów nie był przypadkowy. Należą one bowiem do Sikorsky Aircraft, która wykupiła także 42% udziałów Eclipse. (Altair)

wtorek, 15 maja 2012

Zrezygnowali z Dremalinera


Rzeczniczka Boeinga, Jennifer Cram, poinformowała że China Eastern Airlines zamieniła dotychczasowe zamówienie dla swej filii Shanghai Airlines. Zamiast 24 B787 do Chin poleci 45 B737-8, co oznacza mniejsze o 800 mln dolarów wpływy, licząc w cenach katalogowych. Ponadto pewien ważny (VIP) klient z Chin anulował kupno jednego Dreamlinera. (ekonomia24)

Ogólnopolskie Zawody w Akrobacji Samolotowej już jutro


Na lotnisko Rudniki Aeroklubu Częstochowskiego zlatują się piloci, którzy wezmą udział w Ogólnopolskich Zawodach w Akrobacji Samolotowej. A pierwsi zawodnicy już trenują swoje sekwencje. – Cieszymy się, że jest możliwość zaprezentowania mieszkańcom regionu jednej z najbardziej widowiskowych dyscyplin sportów lotniczych – mówi Włodzimierz Skalik, prezes aeroklubów: Polskiego i Częstochowskiego. Dzisiaj – we wtorek 15 maja br. zjeżdżają się pozostali zawodnicy oraz sędziowie. Zawody – jak zapowiada Aeroklub Polski – będą rozgrywane zgodnie z Kodeksem FAI, przepisami dotyczącymi lotnictwa cywilnego oraz lokalnymi regulaminami. W zawodach wezmą udział najlepsi polscy piloci specjalizujący się w akrobacji samolotowej. Pierwsi zawodnicy przylecieli na lotnisko Rudniki już w poniedziałek. Dzisiaj trenują. Docierają też pozostali piloci,  którzy wezmą udział w Ogólnopolskich Zawodach w Akrobacji Samolotowej w klasie Advanced. Zawodnicy wystartują w środę 16 maja br. na samolotach: EXTRA 300 L (SP-ACM), EXTRA 330 LC (SP-AUP), Zlin 50 LS (SP-AUC), a także na  maszynie zapasowej Zlin 50 LS (SP-AUD) oraz zgłoszonych samolotach prywatnych. Akrobacja lotnicza polega na pilotażu samolotu wykonującego figury. Te manewry statku powietrznego dokonywane przy użyciu sterów i ciągu zespołu napędowego zazwyczaj nie są stosowane w zwykłych lotach. Następujące po sobie figury akrobacji lotniczej nazywamy wiązanką. W zawodach na lotnisku Rudniki zobaczymy akrobację wyższą Advanced. Ale w zależności od stopnia trudności poprzedza ją akrobacja lotnicza: normalna ( Basic) i średnia (Medium), a przed nią lokuje się akrobacja wyczynowa (Unlimited). Na lotnisku Rudniki zobaczymy samoloty w locie plecowym czyli odwróconym. Piloci podczas takiego lotu wykonają najrozmaitsze figury akrobacyjne: pętle, ranwers, zwrot bojowy, korkociąg, zakręty na wznoszeniu i przeciągnięcia dynamiczne, różnego rodzaju beczki (sterowane, szybkie, wolne) oraz wszystkie figury łączone. (aeroklub częstochowski)

Prezentacja Cessny podczas targów EBACE 2012


Podczas trwających w Genewie targów lotnictwa biznesowego EBACE 2012 (European Business Aviation Convention & Exhibition), firma Cessna zaprezentowała pełnowymiarową makietę kabiny najnowszego i największego odrzutowca biznesowego Citation Longitude. Posiadający skośne skrzydła Longitude, będzie miał większą kabinę i zasięg niż jakikolwiek model Citation. Po raz pierwszy także odrzutowiec Cessny będzie napędzany silnikami Silvercrest francuskiej firmy Snecma, które jednak wciąż są jeszcze w fazie rozwoju. Model Longitude będzie mógł wykonywać rejsy o długości ok. 7600 km, z prędkością Mach 0,82. Pierwsze dostawy samolotu, którego wartość wstępnie oszacowano na 25,9 mln dolarów, mają być realizowane pod koniec 2017 r. (AVweb)

poniedziałek, 14 maja 2012

ACJ319 na wystawie EBACE w Genewie


Firma Airbus ponownie prezentuje model korporacyjny ACJ podczas odbywającej się w Genewie wystawy EBACE. Odwiedzający mają okazję obejrzenia najszerszej i najwyższej kabiny w segmencie samolotów korporacyjnych. Airbus ACJ319 jest najnowszym nabytkiem w liniach Cumlux i jest prezentowany po raz pierwszy z kabiną wyposażoną dla Cumlux America. Maszyna może zabrać na pokład 19 pasażerów. Kabina mieści przestronne miejsce do wypoczynku, klub, dwa pokoje prywatne, które mogą pełnić funkcję sypialni, z których jeden ma przylegającą do niego własną łazienkę. Ponad 15 odrzutowców korporacyjnych Airbusa jest w ofercie 15 firm świadczących usługi w zakresie przewozów czarterowych dla klientów w segmencie VIP, co świadczy o ich popularności w tym segmencie rynku. Dzięki dodatkowym zbiornikom paliwa, pozwalającym na zasięg międzykontynentalny samolot ACJ319 może lecieć non-stop z Europy do większości miast w Afryce, obu Amerykach i Azji i z jednym międzylądowaniem do większości miejsc na całym świecie. (airbus)


W dniach od 14 do 16 maja w szwajcarskiej Genewie odbędzie się kolejna edycja targów lotnictwa biznesowego EBACE 2012 (European Business Aviation Convention & Exhibition). Impreza jest corocznie wspólnie organizowana przez Europejskie Stowarzyszenie Lotnictwa Biznesowego (EBAA), główną organizację tego typu w Europie oraz Amerykańskie Stowarzyszenie Lotnictwa Biznesowego (NBAA).

LOT w kampanii wizerunkowej chwali się Boeingiem 787 Dreamliner


Dzisiaj rozpoczyna się kampania wizerunkowa Polskich Linii Lotniczych LOT z hasłem przewodnim "LOT. Naszym horyzontem jest przyszłość". Prezentuje odświeżony wizerunek marki jako światowej klasy przewoźnika dumnego z polskich korzeni. Spot reklamowy pokazuje lot "lustrzanego samolotu", jak nazywany jest Boeing 787 Dreamliner. Odbijają się w nim symbole miast, do których lata narodowy przewoźnik. Samoloty Dreamliner firma ma włączyć do swojej floty pod koniec br. Jak zapewnia PLL LOT, przewoźnik stanie się wkrótce jedną z linii mających najmłodsze samoloty w Europie. Do tych planów oraz wdrożonych już innowacji (m.in. rozwiązania serwisowe i nowości produktowe, np. serwis kelnerski) nawiązuje nowe hasło marki. Kampania informuje również o ofercie LOT: taryfie First Minute, Szalonych Środach, wyszukiwarce najtańszych połączeń (deal finder) i możliwości zakupu biletów na stronie LOT.com. (press.pl)

 

 

Zlokalizowano czarne skrzynki Suchoj Superjet 100


Śledczym pracującym na miejscu katastrofy rosyjskiego samolotu pasażerskiego Suchoj Superjet 100 udało się zlokalizować czarne skrzynki. Urządzenia znajdują się na dnie głębokiej na kilkaset metrów rozpadliny. Do tej pory nie udało się do nich dostać. Równocześnie trwa wywożenie z miejsca wypadku ciał ofiar katastrofy. Szczątki są w takim stanie, iż ich identyfikacja jest bardzo trudna. Samolot z 45 osobami na pokładzie rozbił się w środę w Indonezji podczas lotu pokazowego. Z niewyjaśnionych na razie przyczyn maszyna rozbiła się w trudno dostępnym rejonie wulkanicznego masywu górskiego Salak na zachodzie Jawy. Wśród 45 osób na pokładzie było ośmiu Rosjan, a także obywatele Indonezji, Francuz i Amerykanin. Suchoj Superjet-100 przybył do Indonezji w ramach podróży promocyjnej po Azji Południowo-Wschodniej. (TVN24)

sobota, 12 maja 2012

W Genewie rozpoczynają się Europejskie Targi Lotnictwa Biznesowego EBACE 2012


Już w najbliższy poniedziałek rozpoczynają się podczas Europejskie Targi Lotnictwa Biznesowego EBACE 2012. W dniach 14-16 maja 2012 w Genewie spotkają się przedstawiciele europejskiego lotnictwa biznesowego. EBACE co roku gromadzi setki przedstawicieli fabryk, projektantów, architektów, mechaników, konstruktorów, jak i - co najważniejsze - inwestorów. Targi są współorganizowane przez EBAA (European Business Aviation Association) oraz NBAA (National Business Aviation Association). Przez trzy dni na terenie Palexpo i Międzynarodowego Portu Lotniczego Genewa będzie można odwiedzić stoiska wystawców, obejrzeć niesamowite prezentacje statków powietrznych na ziemi, uczestniczyć w sesjach edukacyjnych i dotyczących funkcjonowania sprzętu. Podczas genewskich targów nie zabraknie również firmy z Polski . Swoją ofertę skierowaną do Business Aviation zaprezentuje Drabpol, który jest jedynym polskim przedsiębiorstwem, wystawiającym się na tegorocznych targach EBACE. (PAP)